Home | Contact | Archives


 

 
 

مطلب قبلي :: خانه :: مطلب بعدي

 
 

جمعه ۱۲ آبان ۸۵

جامعه ای به توان بی نهایت ابتذال

 



یکی هست که مذهبی است، می گوید فمینیست است و آزادی خواه و برابری طلب و صلح طلب... گیس هایش هم سفید شده است، هربار یکی از فعال های جوان را می بیند چشم هایش برق می زند، سرش را نزدیک گوش تو می کند و می گوید راستی! تو دوست پسرت کیه؟ باهاش سکص هم می کنی؟ اولین بار که سکص داشتی چند سالت بود؟... وقتی هم که رو ترش می کنی و گاه که دیگر کلافه می شوی از سوال های خصوصی این خانم گیس سفید و می گویی ببخشید! دوست ندارم به این سوالات شما درباره زندگی شخصی خودم جواب بدهم، زن اخم می کند و می گوید: وا! ما فمینیست ها و اکتیویسیت ها باید اینجور چیزها را بدانیم، آدم باید تو فعالیت اجتماعی ته توی همه این چیزها را در بیارد!!

حالا قضیه چند روزه اخیر جماعت روشنفکر، آزادی خواه، مارکسیست، پسا فمینیست ساختارگرا، مترجم و نویسنده، نقاش، شاعر، آهنگساز، بازیگر، روزنامه نگار، آنارشیست، فعال سیاسی و غیره است. جماعتی که چند روزی است همه فکر و ذکر و سوژه بحث ها و تفریح این روزهایش فیلم رابطه جنسی یک دختر جوان است. با افتخار نشسته اند و لینک این فیلم را برای آدرس بوک ایمیل و فرند لیست مسنجر خود فوروارد می کنند. قصه سرایی ها می کنند، فیلم را ده ها بار دیده و تحلیل (!) می کنند. بی پرنسیبی و بی اخلاقی را به اوج رسانده اند، تا خرخره در ابتذال ادای آدم حسابی بودن در می آورند.

جامعه ای که تعریف واژه ها و مفاهیم در آن تا این اندازه مغشوش و درهم و بی چارچوب است، و مردمش یک چیز را شنیده اند به اسم " حریم خصوصی" و " عرصه عمومی" و بی آنکه معنایش را بدانند هی بلغور می کنند، هی بلغور می کنند. عرصه خصوصی یعنی چی عزیزان فرهیخته؟ عرصه خصوصی را تنها مستراح می دانید و زیر دوش حمام و توی تخت خواب؟ همه شماهایی که این چند روزه افتخارتان دیدن این فیلم و فرستادن لینک و عکس های آن به دیگران شده است، شریک جرم هستید. استدلال تان هم که بنده به عنوان یک فرهیخته، یک روشنفکر، یک روزنامه نگار، یک فعال جامعه مدنی، یک جامعه شناس، یک هنرمند خدا و غیره باید این فیلم ها را ببینم تا در جریان بررسی کامل اوضاع اجتماعی باشم و بر جوانب گوناگون قضیه اشراف داشته باشم، بی منطق ترین استدلال ها است.

امشب با دوستی درباره این استدلال ها حرف می زدیم. رسیدیم به این نتیجه مهم که جامعه ما اصولن ضعیف کش است. دیدید دختر تنها که تو خیابان راه می رود، از پسرک تازه سر از تخم در آورده تا پیرمرد لب گور همه جلو می آیند و متلک می گویند؟ بعد هم همیشه می گویند کرم از خودشه! می خواست اینجوری لباس نپوشه و آرایش نکنه! بعد همین دختر با همین لباس و آرایش وقتی با برادر، دوست پسر، شوهر ، پدر یا هر مذکری باشد، هیچ کدام این جماعت جرات جلو آمدن و متلک بار کردن پیدا نمی کند. می بینید؟ مشکل لباس و آرایش نیست، مشکل رابطه فرادست - فرودست و امر سلطه است. هرجا حس کردیم در موضع قدرت هستیم، جولان می دهیم و حق کشی می کنیم.

حالا قضیه جامعه روشنفکر ما هست؛ که روزنامه نگارش دستش به مشکل اصلی نمی رسد و توان موشکافی درد اصلی را ندارد، بعد زوم می کند روی رابطه جنسی دو آدم با یکدیگر و خود را محق می داند که سر در بیاورد از این رابطه! راستی! متوجه هستید یک دلیل فرار مردم از دست این جماعت روشنفکر و فرهیخته و جامعه شناس و عکاس و روزنامه نگار چیست؟

قشر روشنفکری که روزی که فیلم تریاک کشی فلان آخوند در اینترنت پخش شد سر ذوق آمد، هوارکشان لینک ها داد و قلم فرسایی ها کرد و دلش خنک شد، باید همان روز متوجه می شدیم که این جامعه بیمار است. پرنسیب ندارد، قدرت داشته باشد هیچ ابایی ندارد از سرک کشیدن در زندگی خصوصی مردم. چه فرقی دارد این مردم کی باشد؟ هنرپیشه باشد یا آخوند؟ رعایت پرنسیب که ماده و تبصره ندارد. راستش شک ندارم فردای روزگار اگر فیلم رابطه جنسی یکی از خودمان، مثلن بنده و دوست پسرم هم در این اینترنت و یا بساط سی دی فروش های این شهر پر از ابتذال باشد، همین دوستان روشنفکر، آزادی خواه، مارکسیست، پسا فمینیست ساختارگرا، مترجم و نویسنده، نقاش، شاعر، آهنگساز، بازیگر، روزنامه نگار، آنارشیست، فعال سیاسی و غیره اولین مشتری های فیلم خواهند بود و عوامل بی جیره و مواجب پخش گسترده آن!

مرتبط:

+ به ضمیمهء آزادی

+ اثر هنري به چه درد اين ديار مي‌خورد؟

+ مسئله خصوصی یک زن یا حق مسلم ملی ؟

+ احساس ناامنی

+ برنمی تابم این لجن زار را

Permalink | Comments 40
 


 

.:: نظرات خوانندگان



شرط می بندم که خود شما هم دیده اید. / یا لااقل حسابی با وسوسه ی دیدن اش دست و پنجه نرم کرده آید. // این رفتار به هر حال، فقط از بخش روشنفکر جامعه ی ما سر نزده.. اصولن هنرپیشه ها -واقعن که چه اسم ناشایسته ای!! مگه بازیگرهای ما اونم بازیگر سریال نرگس اصولن چه قدر از هنر مایه داره که اسمشون هنرپیشه است؟- الکی معروف و گاهی محبوب اند. و از این معروفیت کلی استفاده های مختلف می کنن. و خوب، لااقل در این سطح پایین، هیچ ربطی هم به روشنفکرها ندارن...

---------------
فرناز: شرط را باختید جناب! از این به بعد هم انقدر بی احتیاط شرط نبندید. من شریک لجن خواری نمی شوم.

baya :: 17 آبان 1385 8:40 بֽظֽ


salam farnaz jaan khoshhalam ke bad az in hame modat etefaghi varede webloget shodam va didam ke dige filter nist va khoshhalam ke ghalamet az ghablham ghavi tar shodeh
mqan ro ba khodet hamdard bedoon

-------------
فرناز: مرسی از لطفتان:)

hassan :: 17 آبان 1385 7:50 بֽظֽ


در این که عمله شکنجه شدن دون شان قشر روشنفکر است با شما موافقم. اما در اینکه کاسه کوزه محرومیت تاریخی این قوم بر سر امیر ابراهیمی و نظایرش می شکند چه کسی را مقصر می دانید؟

soshians :: 16 آبان 1385 8:28 بֽظֽ


Farzane jan manam ba khodet ham dard bedoon. albate in moshkel ta zamanike khodshenasi az daricheye dide jameeye mard salar soorat begire, vojood khahad dasht. manzooram ine ke ma zanha bayad khodemoon ro ba negahe mardane beshnasim. zibayee ma ro mardha moshakhas mikonan va dar morede zeshtie ma ha oona tasmim migiran. vaghti ke pedar too khoone hokm mikone ke dokhtaresh bayad hejab dashte bashe va dokhtar haghe ezhare nazar nadare, inja shakhsiat ke na, man boodane oon dokhtar gerefte mishe. Dige oonja oon dokhtar man nist, balke dokhare oon mard hast. too in javamee zanha bar asase vabastegishoon be marda shenakhte meshan. zanike ezdevaj mikone ehteramesh bar asase controli ke shoharesh rooye zanesh va rooye baghiie afrad ragham mikhore. in zan vaghti be ghodrate nesbi mirese ke sahebe pesar beshe. yani baz az khodesh chizi niist, in pesar hast ke barash amniat miare. gereftane MAN az zanha va vabaste kardane oona be (dar radife aval mardaye famil va dar radife dovom mardane tasmim girandeye ejtema) sabegheye tarikhi dare va mokhtase iran nist. mokhtase ma nist baraye ine ke faaliathaye feiministy faghat male irania nist. vali yek farghi hast beiene faalaiate feministaye iran va kheili jahaye dige ke khodesh yek bahse kehili tolani hast, vali man vaghean kare feministaye iran ro tahsin mikonam ke ba kamtarin emkanat va zire bishtarin moraghebathaye ejtemaee kare khodesooono be khoobi va ba hosne niat anjam midan. kholasye matlabam ine ke "man" boodane zand dar kenare mard taarif mishe va in yek jenayat be hoghooghe zan hast

Mahsheed :: 16 آبان 1385 2:17 بֽظֽ


عزیز دل فرناز جان کاش فقط این بود که متلک بگن .حالم بهم میخوره از اینکه باید زن بودن خودم را قایم کنم لطافتم رو دور بریزم که مبادا یه ادم روشنفکر امروزی به اصطلاح روشن فکرایی که تو گفتی بخواد بی شرمانه ...............
فرناذ جان غم بزرگی هست زن بودن در بین این اجتماع مرد صفت .باید خفه شد که هرمتت حفظ شه و هر بی سر و ÷ایی دهنش رو واسه تو باز نکنه.مردم از تظاهر کردن دلم برا خودم تنگه

-----------
فرناز: و تازه همیشه هم یک چیزی طلبکار هستند و مقصر را تو قلمداد می کنند فرزانه جان!

farzane :: 16 آبان 1385 10:55 قֽظֽ


در این مدت هیچ وقت نه دلم خواست که این فیلم رو ببینم و نه به خودم اجازه دادم که ببینمش. چون اگر تهمت بوده دلم نمی خواست اون آدم مریضی که پخش کننده این فیلم بوده به هدف کثیفش برسه و اگر درست بوده به من ربطی نداشته.
کاش هیچ کسی این فیلم رو نگاه نمی کرد....
کاش ادما یه لحظه خودشونو جای هم می گذاشتن .....
کاش آدما حرمت یه چیزهایی را اینقدر راحت زیر پا
نمی گذاشتن....
کاش ....
کاش....
کاش ....

ساناز :: 15 آبان 1385 10:44 بֽظֽ


فرناز خانوم ایندفه فکر کنم بدآموزی شد این مطلب رو نوشتین چون من اصلا هیچ اطلاعی در اینمورد نداشتم بهتر هم این بود که نداشته باشم.حتی اولش نمی دونستم در مورد کیه.ولی بنظر من بهتر بود در این مورد نمی نوشتید تا به حساسیت مسئله بیشتر از این دامن زده نمی شد هر چند که در این مورد قلم فرسایی ها شده و ...

عماد :: 15 آبان 1385 2:23 بֽظֽ


خدمت عزیزانی که فرض می کنند اینگونه فیلمها و اتفاقات کمک به آشکار شدن هویت افراد در جامعه می کنه عرض کنم که هیچ فردی و هیچ ارگانی اجازه ورود به حریم شخصی افراد نداره! مگه تا به حال کسی از شما پرسیده که شما از چه Position در هنگام ... استفاده می کنید ؟؟؟ به شما ربطی نداره! اگه حتی فرض رو بر این بگیریم که این فیلم واقعی باشه که به نظر من نیست، این دو نفر در هنگام ... دوست داشتن از خودشون فیلم بگیرند! مگر مشکلات اخلاقی جامعه ما با ثابت شدن این موضوع که این خانوم همون بوده یا نه حل میشه؟ پس به راحتی می تونیم نتیجه بگیریم مردمان فضولی هستیم.
اون دسته از نظر دهندگانی که صحبت از زرتشت و آئین و زرشتیان می کنند باید در نظر داشتن باشند که ایران فعلی هیچ رابطه با اون زمان حتی با دویست سال پیش ندراه! از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شعور فکری و ... از همگان عقب افتاده تر شدیم و هیچ جایگاهی تو عرصه بین الملل نداریم.
خواهش می کنم برید چند تا کلمات قصار که در روزمره بین جوانان فهیم مملکت استفاده میشه در Google Trends جستجو کنید و ببینید درصد جستجو و منطقه جستجو از کجاهای این مملکت شروع میشه و به کجاها ختم میشه.

-------------
فرناز: حرف حساب:) ممنون.

کیوان :: 15 آبان 1385 10:46 قֽظֽ


در اینکه پخش شدن و پخش کردن این فیلم خصوصی نهایت بی اخلاقیه هیچ شکی ندارم. اون هم در جامعه ای که یک مساله کاملاً شخصی و خصوصی (و نه اشتباه، چون تصمیم گیری در مورد روابط خصوصی هر کس به خود اون شخص مربوط می شه مسلماً وقتی که این روابط به حقوق کس دیگه ای آسیب نرسونده) داره شانس زندگی در اون جامعه رو به طور کامل از این انسان می گیره و حتی تا مرز ناامیدی از زندگی و خودکشی پیش می بره. اما به نظر من مهمتر از مساله بی اخلاقی ای که منجر به انتشار این فیلم شده، در اینجا ضعف های قانونی ماست.
فرناز جان در مورد یک چهره مشهور جامعه در همه دنیا کنجکاوی های وحشتناک (و البته خیلی وقتها بی اخلاقانه)ای وجود داره. اما چیزی که مانع این اتفاقات در جوامع دیگه می شه مسلماً قدرت، شفافیت و قاطعیت قوانینه. فرناز جان من فکر می کنم چیزی که بر اصلاح اخلاقی جامعه (یا حتی قشر روشنفکر) اولویت داره (که البته این موضوع هم درجای خودش مهمه) داشتن قوانین عادلانه، شفاف و قاطع درخصوص حریم خصوصی زندگی انسان هاست. جوامع دیگه هم از اخلاق گرایی نیست که این مسائل رو حل کردند. (نه فقط راجع به این موضوع حتی راجع به چیزای معمولی مثل قوانین راهنمایی و رانندگی و...). همون افراد اگر در جامعه ای مثل ایران زندگی کنند بعد از مدتی احتمالاً همین رفتار ها (کنجکاوی ها در حریم شخصی افراد، فساد اداری، حتی عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی) رو تقریباً با همین درصد از خودشون بروز خواهند داد. من فکر می کنم به جای مانور اخلاقی (که روی دیگه سکه اش رو خودمون دیدیم در مورد زنان اونجایی که هر وقت صحبت از رعایت حقوق زنان می شه با مشتی شعار اخلاق گرایانه راجع به جایگاه ویژه زنان، لزوم حفظ کرامت زنان و... روبرو می شیم) باید به قوانینی انتقاد کرد که اینقدر به سادگی از عوامل توزیع کننده این فیلم می گذره و به همین راحتی از مجازات و حتی پیدا کردن اینها اظهار ضعف و تسلیم می کنه. فکر می کنی اگر چند بار مثلاً چند عامل توزیع کننده به غرامت های حتی میلیاردی (که به هیچ وجه امکان جبرانش نباشه) و زندان های طولانی مدت روبرو بشند و پیگیری جدی برای پیدا کردن توزیع کننده اول انجام بشه (به جای بازجویی از اون دختر به خاطر کاری که فقط به خودش مزبوط بوده انجامش) دیگه بازم از این موارد پیش بیاد؟ اما آیا واقعاً می شه به اصلاح اخلاقی انسان ها در این سطح امیدوار بود و یا اصلاً وظیفه ماست؟
راستش از دید من (که شاید هم کمی غیر روشنفکرانه به نظر بیاد!) باید به جای تلاش برای اصلاح اخلاق جامعه و حتی روشنفکران (که اصلاً هم وظیفه ما و یا حتی در حیطه اختیار ما نیست) باید انسان های یک جامعه رو مجبور کنیم به خاطر حفظ منافع شخصی خودشون (و نه ارزش اخلاقی)، اخلاق گرایانه رفتار کنند. (مثلاً احترام به حریم خصوصی افراد)

------------------
فرناز: موافقم مینا جان. این قانون ناعدلانه و واقعن ناکارامد ما در همه زمینه ها مشکل ساز و نفس گیر شده است. هرچند به نظرم در کنار تغییر قانون باید به اصلاح فرهنگ هم فکر کرد.

مینا :: 14 آبان 1385 9:24 بֽظֽ


Dear Farnaz,
I think we are almost saying the same thing about "Roshanfekrha". To make it clear, I believe there is no such a thing as being different from ordinary people. If they claim that they are, it doesn't necessarily mean that they really are. I think we are in the same side on this. But, I cannot totally agree with you when you say that people, no matter ordinary or Intellectual, shouldn't watch this video just because it's about private life of some one. I think if it is a video, it's not private any more. It's not like you are watching through your neighbor's bedroom window using a binocular . That would be wrong . But, I don't think watching a video is wrong in any means. Let's live in the real world. If you said that whoever made or published that video was a son of a bitch, I would agree with you. But, watching it is another story to me. If you think intruding any one's private life is wrong, you shouldn't care much about any one watching that video in their private. Thanks - Homayoun.

-----------
فرناز: همایون عزیز! با شماموافق نیستم و ترجیح هم می دهم بیش از این بحث را دنبال نکنم. به نظر تعریف ما از اخلاق و حوزه شخصی یکی نیست و فکر کنم بهتر باشد بحث را ببندیم:) مرسی از نظراتتان:)

Homayoun :: 14 آبان 1385 7:04 بֽظֽ


خانم سیفی

علاوه بر قوه ی تجزیه و تحلیل ، قوه ی درک مطلب شما هم نیاز به تقویت دارد . کجای تحلیل من چاشنی مذهب داشت؟ صحبت بنده اشاره به تناقض گویی های شما بود . در ضمن شما خود را خیلی دست بالا حساب می کنی در صورتی که هیچ تفاوتی با دیگران نداری که رنگ لباس زیر شما یا فیلمی که از شما تهیه بشود به من و دیگران ارتباطی داشته باشد . شاید هم فکر می کنید که وقتی وبلاگ خود را آپدیت می کنید تبدیل به سوژه ی اول رسانه های دنیا می شوید ؟
در ضمن این فیلم حاصل ارتباط عادی یک بازیگر در تختخوابش نیست . فیلمی است که از رابطه ی جنسی یک بازیگر بطور آگاهانه برداشته و سپس منتشر شده است پس اگر کسی از بینندگان نقش آفرینی این هنرمند بخواهد که لحظاتی از فیلم را مشاهده کنند تا بداند که این فیلم مربوط به این هنرمند هست یا خیر حق مسلم آن بیننده است . تشویق به دیدن این فیلم و انتشار هرچه بیشتر آن هم همانقدر خطاست که توهین به ملت . هرکسی حق دارد که برای خود تصمیم بگیرد که این فیلم خاص را ببین و یا نبیند .
در ضمن من پاسخی دریافت نکردم . اگر مطالب را نفهمیدید که پاسخ بدهید دوباره مرور و صدالبته فکر کنید . اینبار فقط سفسطه کردید که عادت پسندیده ای نیست .
---------------

فرناز: برای چون شماهایی که خود را محق به سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران می بینید، انقدر ریز و با جزئیات فیلم روابط خصوصی افراد را می بینید و با این لحن تهوع آور از کار زشت خود دفاع هم می کنید(!) فقط تاسف می خورم و همین اندازه وقت هم که برای شما صرف کردم خیلی زیاد بوده است:)...امیدوارم روزی بزرگ شوید، امیدوارم. امضا: آدم نفهم در جواب به شما انسان فهیم!

مرتضی میری :: 14 آبان 1385 6:11 بֽظֽ


فرناز گلی!
این بار اومدم انتقاد کنم : دی
اولا این نوشتت برای من خیلی بیدار کننده بود. مخصوصا این نقدی که کردی بر خوشحال شدگان از فیلم مداح که خوب انکار نمی کنم که این یکی از مواردی بود که میان نظریه و عمل خودم تطبیقی نبود و من هم خوش حال شده بودم. در ضمن یک نکته زمانی بود که الان نیست و آن هم صداقت به اعتراف به اشتباهات است. من از یک سری افراد تعجب می کنم که آیا اعتراف به اشتباه این قدر سخت است که باید با دلایل بی شر و ته و چر ت و پرتی مثل کنجکاوی و... کارشان را توجیه کنند؟؟!!!! چرا ما فکر می کنیم افراد اگر نقد صریخی می کنند دشمن ما هستند. بنده به شخصه بیش ترین انتقاد را از دوستان خودم می کنم. که خوب گاه گاهی خود تو هم دیدی.
اما نقد من.
فرناز جان این که برای یک نفر نوشتی انسان هر کار دلش خواست در زندگی خصوصی می تواند بکند در جواب دوستی. یک ذره برای من ابهام دارد. آیا مردی می تواند همسرش را کتک بزند در حریم خصوصی؟ یا به او تجاوز کند؟ آیا اگر زن به بهانه های واهی چونحفظ آبرو و... نخواست شکایتی کند که البته دادرسی هم نیست، چی؟ این یک سئوال و ابهام بود برای من.
باز هم در پایان به این دوستانی که هی می خواهند اشتباه خود را توجیه کنند می گویم والا خطا مال انسان است و اعتراف به آن هیج ارزشی از آدم کم نمی کند که بخواهیم با توجیهاتی واهی آن ارزش را بیش تر پایین بیاوریم.

-----------------
فرناز: سینا جان! من دقیقن از فحوای بعضی کامنت ها دقیقن این را حس می کنم که به جای اعتراف به اشتباه هی توجیهات سرسری از جنس عذر بدتر از گناه دارند می اورند! خود تو یکی از کسانی هستی که چند بار نقدهای خیلی صریح و درستی به من داشتی و من خیلی هم ممنون شدم که یکی با این تیزبینی حواسش به نوشته ها و گفته های آدم هست.

در مورد انتقادت درست میگی. حقیقت این هست که من از این همه کامنت توجیه های واقعن بد کمی عصبانی شده بودم و اینجوری نوشتم. عجیبه! من خودم همیشه حواسم هست از کلمه های "همه" و "هیچ" استفاده نکنم، اما این بار ناراحت شدنم کار دستم داد و کاملن حق با تو هست:)

سینا مالکی :: 14 آبان 1385 4:02 بֽظֽ


درست است شما تمام ایرانیها را فضول نخواندید و از بابت حرفی که زدم از شما معذرت می خواهم اما دوستی برای وبلاگ دیگری کامنتی گذاشته بود و در آن جوانان ایران را حشری خوانده بود.البته او هم حتما منظورش همه جوانان نبود.من در هنگام نوشتن این کامنت شاید قدری عصبانی شده بودم.
و اما بعد خواستم عرض کنم که درخواست اجباری آدرس ایمیل برای ثبت کامنت و سپس نمایش آن در صفحه برایم عجیب بود.
کاش میشد به نوعی اصلاحش کرد.

------------
فرناز: من فکر کنم این درخواست اجباری ایمیل برای جلوگیری از ورود اسپم باشد. مثل کد وارد کردن که مانع از هجوم اسپم ها به نظرخواهی و از کار افتادن آن می شود. به هر حال مطمئن نیستم، از مسئول فنی سایت خواهم پرسید.

آرش :: 14 آبان 1385 2:00 بֽظֽ


خانم سیفی عزیز

تند رفتید ، بسیار هم تند رفتید . در ادامه کلام اقبال و بابک چند خطی می نویسم . ژست متفاوت بودن روزگاری است که در کلام و قلم شما رخنه کرده و گاهی منجر به مغلطه و وارونه جلوه دادن حقایق می شود . ملتی را به باد سخیف ترین و بد ترین ناسزاها گرفتید . از مردم عادی گرفته تا نخبگان جامعه از سوی شما متهم به ابتذال و بی اخلاقی هستند . نوشتم ملت که در کلام سنگین خود کمی ، فقط کمی تأمل کنید و نسنجیده گزافه گویی نکنید . برای اثباتش به هر مسئله خلاف واقع و بی اساسی تمسک می جویید . بهتر است قضیه را از ابتدا تشریح کنیم . بازیگری که چندی پیش در پربیننده ترین سریال تلویزیونی ( با بیش از 50 میلیون بیننده ) به ایفای نقش پرداخته و اینک بازیگری مشهور است آگاهانه از رابطه ی جنسی خود با مردی فیلمی تهیه می کند . با نگاهی به ملاحظات رفتاری و اجتماعی در این جامعه کاملا قابل پیش بینی است که این فیلم به راحتی در جامعه انتشار می یابد . پس عاقبت کار از قبل مشخص بوده و عذری از دختر پذیرفته نیست . او باید زمانی به فکر حریم خصوصی خود و جای داشتن در میان مردم این جامعه ، که از دیرباز جامعه ای مذهبی بوده ( چه زمان زرتشت و چه اسلام ) ، می بود که دست به تهیه این فیلم می زد و یا در خوش بینانه ترین حالت به چنین اجباری تن می داد .
گفتید او که بازیگر فیلم پورنو نیست در نتیجه نباید افراد بیننده ی فیلم او باشند و نباید چنین حساسیتی در چنین سطحی بوجود می آمد . کمی روی قوه ی تحلیل و تجزیه خود کار کنید چون اتفاقا مسئله همین جاست . اگر بازیگر پورنو بود حساسیتی ایجاد نمی شد و مسئله خاص اجتماعی مطرح نبود . اگر چنین بود فیلم مشتریان خاص خود را داشت و کسی برای اشراف داشتن و تحلیل مسائل اجتماعی ( به قول شما ) دو دقیقه ای بیننده ی این فیلم نمی شد . او بازیگر پورنو نیست و این مسئله برای بیننده ی او حساسیت ایجاد می کند که آیا این دختر همان است که 90 شب با او زندگی کرده ؟ این حق مردم است ، از مرد و زن عادی تا نویسنده و شاعر و فعال سیاسی و . . . که ببیند هنرمند آنها تن به تهیه چنین فیلمی داده است یا خیر ؟ افراد مشهور در هر جامعه ای فقط برای خود زندگی نمی کنند . آنها می دانند که همیشه زیر ذره بین هستند . اگر اکنون در ایران رسانه ها کارایی ندارند تا چشم بینای جامعه باشند این حق از مردم گرفته نمی شود .
می گویید بد است که چیزی مقدس نباشد و جای دیگر خود را بی ارادت و بی علاقه به هر دین و آیینی می دانید . برای متفاوت بودن گاهی لازم است از تقدس زدایی بنالید و گاهی از تدین و تقدس ؟ و جالب است که دل به تأیید کسانی خوش کرده اید که غرق در ژست روشنفکری عدات دارند فقط و فقط تدر تایید سری تکان بدهند . امور قدسی از عموما از نیرویی ماورایی سرچشمه می گیرند که منتسب به ادیان و آیین ها هستند . اگر نمی دانستید بد نیست که حالا بدانید .
راستی خانم مدعی حقوق زنان ، 22 خرداد شما را در میدان هفتم تیر تهران زیارت نکردیم ؟ کسالتی داشتید که تشریف نیاوردید ؟ رفع کسالت شد انشا الله ؟
--------------
فرناز: من مرده این تحلیل های با چاشین و ادویه آیین و مذهب هستم! باور کنید! می گویم به عنوان یک خواننده وبلاگ من لابد الان حق دارید بدانید رنگ لباس زیر بنده چیست؟ مگه نه؟ مثل ملتی که چون نود شب سریال دیده اند حق دارند بدانند هنرپیشه سریال تو تخت خوابش چه می کند! اخه عمری اینجا مطلب خواندید بابا! بعد هم به کوری چشم بخیلان از همیشه بهترم، توپ توپ:)

مرتضی میری :: 14 آبان 1385 11:53 قֽظֽ


قبل از اینکه این کامنت را بنویسم ، خواندم که خانم زهرا امیر ابراهیمی حضور خود در فیلم مورد اشاره و خبر خودکشی خود را طی یک نامه تکذیب کرده است.از این بابت خوشحال شدم اما همچنان دلم می سوزد برای دختری که قربانی عده ای بی غیرت و بی شرافت شده است.
او هم انسانی است همچون ما با احساسات و خلق و خوی مشابه. زندگیش دارای حریم خصوصی و عرصه ی عمومی است که تداخل این دو حتما ساختار شکن است و در فضای فرهنگی این مرزو بوم این تداخل فاجعه بار است چنانکه سرنوشتش و زندگیش را تباه خواهد کرد.
آرزو دارم که چنین نشود.
اما این که به این بهانه تمام ایرانیها و جوانانش را فضول و حشری بخوانیم خیلی بی انصافی است.
از اینها که بگذریم آنچه برای من عجیب تر است این است که این موج بازیها عمدی است یا سهوی و محصول عصر انفجار اطلاعات و اینترنت یا سیاست بازی عده ای است برای سرگرم کردن عده ای دیگر ؟
هیاهو هایی که تنها برای سرکوب و منکوب کردن یکدیگر استفاده می شوند و به قول دوستی زود هم فراموش می شوند و تنها زخمهایی است که بر دل می مانند.هنوز موج برخورد و تحقیر آن نوجوان وبلاگ نویس فرو ننشسته است که این موج تازه برخاسته است.
امیدوارم بعد از این نقادیها و تخطئه و سرزنش یکدیگر روزی هم فرا برسد که با آغاز یک نهضت فرهنگ ساز در دنیای وبلاگ نویسی ریشه های مثبت اخلاقی هم تبلیغ و تحسین شود.
بیایید به جای ملامت یکدیگر و انتقاد از لینکهایی که نباید داد ولی داده شده است و شماتت حرفهایی که نباید زد ولی زده شده است ریشه همه بدیها را نقد کنیم.من قبلا هم جایی نوشته بودم که بزرگترین مشکل مبتلا به که بیشتر ما به آن گرفتاریم عدم صداقت و ترویج دروغ است.عدم اطمینان و عدم شفافیت در روابط روز مره ی ما است.بیایید با این بجنگیم.

------------
فرناز: کسی تمام ایران و جوانانش را حشری و فضول نخواند، اما هرکسی که سرش را داخل عرصه خصوصی دیگری کرده و این فیلم را دیده بی شک فضول و بی اخلاق هست.

آرش :: 14 آبان 1385 9:37 قֽظֽ


من تازه امشب فهمیدم موضووع اصلی چی بوده.
متاسفم برای همشون.

سرزمین رویایی :: 14 آبان 1385 3:57 قֽظֽ


حمایت از کیانوش سنجری
امضا:http://www.petitiononline.com/EM10665/petition-sign.html
کارزار ازادی کیانوش:
http://sos-sanjari.blogspot.com
لطفن امضا کنید بی تفاوت رد نشوید
به امید اینده روشن در ایران

ayda :: 13 آبان 1385 10:38 بֽظֽ


\"امشاسپندان\" خواهش می کنم برایم توضیح دهید چرا آنچه گفتم از مهر و پاکی زنان ایران که زیور زیبایی شان است و مایه ی رامش مردان، و از آموزه های دینی می دانیم این رامش میان مولا علی و خانوم فاطمه زهرا برقرار بوده است، برای شما کلیشه ای است و با آن برخورد می کنید؟! به نظرتان این حالت ها ذهنی و احمقانه و به دور از حقیقت زندگی است؟! شادی ایی که امور جنسی به همراه می آورد بدون این ها که گفتم به بهایی گزاف تمام می شود. شادی ایی که دیگر شادی ها را لکه دار می سازد. به نظر شما، عامل این اشتباه نابخشودنی (پخش کننده این فیلم، که به احتمال زیاد خود پسره بوده)، که زندگی دختر بازیگر را به تباهی رساند، چقدر واژه های مهر، پاکی و زیبایی روان آنکه ادعای دوستی اش را داشت، برایش مهم بوده؟ جز اینکه برایش کلیشه ای بود و با آن برخورد می کرد؟

---------------
فرناز: کی گفته همه زنان مهربان هستند و پاک؟ این مقدس نمایی ها از زن، ضد زن ترین کارها و دقیقن در راستای اعمال سلطه هست و بس. ما نخواهیم یک ریز از ما شی مقدس بسازید باید کی را ببینیم؟ از ادبیات شما هم که ضد زن بودن تراوش می کند، این اصطلاح چندش آور "عامل رامش"...پوفففففففف! من با همچین ادبیات و دیدی بیش از این حوصله هیچ بحثی ندارم. در ضمن! سیستم نظرخواهی اینجا به این صورت است که کامنت ها بعد از تایید روی سایت قرار خواهد گرفت. بنابراین همان بار اول که دکمه ارسال را بزنید، کامنت شما فرستاده خواهد شد و نیاز به تکرار چندین و چند باره نیست.

ایران مهر :: 13 آبان 1385 4:38 بֽظֽ


سلام
نمی‌دانم؛ شاید فکر می‌کنم به من توهین شد. من این یادداشت را چون با هولُ ورا نوشتم و کمی عجولانه شد-در بخش دوم کامنت آن‌طور که شاید و باید نتوانستم منظور خود را برسانم و خلاصه یادداشت کمی ناقص و بی‌منطق جلوه می‌کند که ممکن است برداشت‌های بدی صورت بگیرد. خواستم به نوع ِدیگری و در کامنت ِدیگری و با حوصله‌تر و از زوایه‌و منظری دیگر این نوشته‌را نقد کنم که بی‌فایده دیدم... .

----------------
فرناز: به هرحال تقریبن بیست و چهار ساعت است که کامنت شما در اینجا هست و عده بسیاری هم آن را خوانده اند. اگر نظر تکمیلی تا تعدیل شده دیگری دارید هم حتمن نظر بگذارید تا همه نظراتتان به دنبال هم باشد.

فرشاد :: 13 آبان 1385 4:22 بֽظֽ


این جا نه خریم تعریف شده نه رابطه خصوصی !!!!!
گمونم هرچی کمتر بنویسیم و بگیم این قضیه بی اهمیت تر جلوه می کنه !
الان بالاترین آمار سرچ تو گوگل همینه !!!!!

ارمغان :: 13 آبان 1385 4:06 بֽظֽ


فکر نمی کنید کمی تندروی کردید؟
زیر گیوتین ابتذال بردن این همه شغل که گفتید کار ساده ای نیست ، حتما با اصطلاح gossip آشنایی دارید . این حق مردم از روشنفکر تا بی سواد است که شایعه ای که در مورد چهره شهیر شهرش بیان شده را تا انتها پیگیری و بسا تحلیل نماید .
چه آسان کلمات را ابزاری خرج میکنید .
یادم میاید گفته بودید در پستی که هیچ چیز مقدس نیست ...
این درست ولی اگر چیزی مقدس نیست پس دیگر ابتذال چه سنجه و مفهوم است؟
بی شک باید به نسبیت اخلاقی معتقد باشید تا اطلاق آن.
در اخلاق نسبی دیگر بی اخلاقی کدام صیغه است؟
خودتان بهتر میدانید در آمریکا آنارشیسم جنسی بیداد میکند ولی آنجا که پای رییس جمهور به میان میاید دیگر دادگاه و پارلمان مدعی اند و بدانجا کشید که یک حزب تا چندین سال حرفی برای گفتن ندارد ...
اصل کلامتان متین و مبرهن ولی واژگانش از دیار شما نیست .

------------
فرناز: اگر یادتان باشد ( که نیست) در آن پست نوشته بودم چقدر با این جمله هیچ چیز مقدس نیست مخالفم و به نظرم چقدر جمله بی معنا و سو استفاده گرایانه ای است. اینجا امریکا نیست، فیلم پورنو بازی کردن هم از کسی پاریس هیلتون نمی سازد، این دختر هم هنرپیشه فیلم پورنو نیست، فیلم را هم برای پخش سراسری نگرفته اند،خودکشی کرده است و دیگر در این مملکت راه زندگی ندارد. واقعن ندارد با این مردم. تفاوت تا ثریا است...ملت سوپر روشنفکر هم اگر می خواهند فیلم پورنو ببینند و برای هم بفرستند تا در جریان احاطه بر امور(!) و تحلیل (!) باشند، ابزار زیاد دارند. از اینترنت گرفته تا سی دی فروش های شهر پر ابتذال، لطفن گند نزنند و عوامل بی جیره و مواجب آبرو به باد دادن مردم نشوند و قد سر سوزن به شعارهایی که صبح تا شب بلغور می کنند پایبند باشند.

اقبال :: 13 آبان 1385 3:22 بֽظֽ


فقط مي تونم بگم باعث تاسف هست كه ما وقت و انرژي خودمان را بايد براي ديدن و تحليل كردن يك رابطه خصوصي كه هيچ ارتباطي به ما ندارد بكنيم . جامعه اي كه خيلي چيزها براي تحليل دارد.
بيكاري جوان ها . سالي 500 هزار نفر به بيكاران اضافه مي شود .
افزايش سن ازدواج . رواج فسااد و بزهكاري به خاطر بيكاري و
به هم خوردن همه چيز در اين ممملكت از سياسي و اجتماعي و..
خيلي دلم براي خودمون مي سوزه همه در ظاهر روشن فكر هستيم ولي در عمل..............................
شاد و خندان باشي.

mbz :: 13 آبان 1385 0:40 بֽظֽ


سلام و با عرض ادب و احترام
میخواستم خواهش کنم کامنتی که برای همین مطلب فرستادم و به اسم فرشاد-همان که بین خطوط فاصله هست و جوابتان هم برایش با آفتاب شروع میشود را هر چه سریعتر پاک کنید. ممنون.

-----------
فرناز: به چه دلیل؟

فرشاد :: 13 آبان 1385 0:33 بֽظֽ


1.در مورد این جریان، من نظری جز اینکه شرم آوره و باعث تاسف، ندارم.
2.فرناز جان آدم های مورد شاره ی تو، روشنفکرنمان. پوسته شون عوض شده. در باطن عینِ عامه ی جامعه ان. با اداعای روشنفکری داشتن که کسی روشنفکر نمی شه.
3.اما در مورد نوشته ات، اون جایی که در مورد اون آقای مداح میگی.
فکر نمی کنم بشه اصلن این دوتا موضوع رو با هم مقایسه کرد. یعنی در مورد هر دوش حکمِ کلیِ ورود به زندگیِ شخصی داد.
در مورد اون مداح، برای حرف هایی که پای منبرها میزنه (از جمله همون هایی که در مورد بدحجاب ها به*** گفته بود) این فیلم یه جور افشاگریه و به نظر من کاملن لازمه. چون به آدم ها ساده ای که حرف های ایشون رو باور می کنن، یه تلنگر می زنه. یعنی این جا حرف زندگی شخصی نیست. حرف عامه فریبی و دروغه. این یه کار سیاسیه با اهداف سیاسی. برای من در ردیف افشاگری ها در مورد اعدام زندانی های سیاسیِ زمان جنگ می مونه. در ردیف کار اون خبرنگارهایِ قضیه ی واترگیت مثلن. یه تاکتیک سیاسی رو نمی شه با یک جرمِ اون مدلی مقایسه کرد. چون اصل قضیه فرق می کنه. اصل قضیه ورود به حریم خصوصی ِ دوتا آدمِ عادی نیست. چون اون آقای مداح نه عادیه و نه ادعای عادی بودن داره.
واعضان کین جلوه در محراب و منبر می کنند.......
به هر حال نظر منه.

-----------------
فرناز: نازلی جان! من معتقدم حریم شخصی را برای همه باید محترم شمرد. همینجا در کامنت ها هم دیدی که بعضی ها خوشحال هستند که همچین اتفاقی افتاده تا مردم چهره حقیقی هنرپیشه صدا و سیمای جمهوری اسلامی را بشناسند! بدترین و دروغگوترین و فریبکارترین آدمها هم حیطه شخصی دارند که دیگری حق سرک کشیدن و افشاگری در مورد آن را ندارد؛ خودت به درستی به اهداف سیاسی قضیه اشاره کردی و من رنج می برم که اهداف سیاسی جناح یا حزبی باعث برملا شدن حیطه خصوصی هر آدمی که می خواهد باشد می شود. یکی از دلایلی که من مثلن از علیرضا نوری زاده هرگز خوشم نیامده است و او را آدم بی پرنسیبی می بینم، همین است که تحلیل سیاسی را رو دایره ریختن عرصه خصوصی آدمها می داند! گفتمانش از نوع فلانی که قبلن صیغه بسانی بود، فلان کس که دخترش را اول به بسانی داد و طرف دختر او را طلاق داد به این دلیل و غیره هست. وقتی با چنین عدم اخلاقیت و احترامی درباره حتا دشمنت برخورد می کنی، اثر وضعی هم خواهد داشت. همانطور که دیدیم فیلم مکالمات خصوصی و جنسی این آقا در ماهواره ها پخش شد! خلاصه به نظرم رعایت اصل احترام به عرصه خصوصی آدمها ماده وتبصره برای هیچ شخصی ندارد.

نازلی :: 13 آبان 1385 5:58 قֽظֽ


مگر شما حافظ حریم خصوصی افراد هستید؟ اینقدر جیغ و داد می کنید؟ نکند شما هم از این فیلم ها از خودتان تهیه کردیده اید نگران پخش شدن آنها هستید؟ شما حریم خصوصی خود را بچسبید.
کسی که این فیلم از او تهیه شده چه این بازیگر باشد چه هرکسی شبیه او دانسته این کار را کرده حالا مجبورش کردند یا به خواست خودش بوده مهم نیست این فیلم هم پخش شده. از این جور فیلم ها هم در هر گوشه دنیا پخش میشه فقط هم منحصر به ایران نیست شما اینجور همه را به باد ناسزا گرفته اید.


-------------
فرناز: پیشنهاد نیمه شب: یک کم چای بخورید و بعد هم لالا:)

بابک :: 13 آبان 1385 2:18 قֽظֽ


سلام
با روح نوشته شما موافقم ...
خدانگهدار

سعید محمدی :: 13 آبان 1385 1:44 قֽظֽ


سلام
خسته نباشید

دلیل پر شدن دنیای الکترونیکی اطرفمان از این لینک و لینک ها مشابه باز می گردد به حس علافه عجیب ایرانیان به فوضولی در مسائل شخصی و غیر شخصی دیگران.
به علت آنکه وجود این عادت در ایرانیان به زمان های دور باز می گردد جامعه شناسان تا کنون موفق به ارائه توضیح قانع کننده در مورد ریشه این عادت نشده اند
و البته به همین علت نیز این عادت در مشخصات ژنتیکی کروموزوم ایرانی ها وارد شده و به صورت یک امر درونی در امده است
و کاری هم به روشنفکر و مذهبی و تحصیل کرده و بی سواد ندارد.
اما وای به وقتی که این جور عادت های ایرانی ها با مدرنیته دست توی دست هم بگذارند!!!

راستی بازم میگم امشاسپندان جدیدا خیلی هیجان انگیز شده!!!!

----------
فرناز: این هیجان انگیز با چند علامت سوال یعنی چی اونوقت؟

مهدی :: 13 آبان 1385 1:31 قֽظֽ


قضیه "ضعیف کشی" را گل گفتی. اگر بفهمیم این و موارد مشابه این مورد بدبختی های اساسی مملکت ما هست آن موقع هست که روشنفکر به وظیفه خود عمل کرده

--------------
فرناز: پنگوئن جان! فعلن روشنفکرهای عزیز مشغول ده باره دیدن و ارسال این فیلم و تحلیل محتوایی هستند!

پنگوئن :: 13 آبان 1385 0:52 قֽظֽ


اين حريم شکنی اونقدر ريشه دوانده که روشنفکر و غير روشنفکر و ........ ! اين جماعت عادت کرده سنجاقش رو در خصوصی ترين لحظات زندگی انسان ها فرو کنه .

----------
فرناز: کاملن همینطوره لیلا جان.

لیلا :: 12 آبان 1385 11:28 بֽظֽ


شما در این نوشته کلاه‌تان را یک‌طرفه قاضی کردید. درست می‌گویید زندگی خصوصی مردم به خودشان ربط دارد و اصلاً به ما چه

که در رختخواب فلان آدم چه می‌گذرد. اولاً شک نکنید که طرف خودش بود. ثانیاً این خانم اطلاع داشتند از اینکه

فیلمبرداری دارد می‌شود. ثالثاً با این خانم کلی دختر جوان و هم‌تیپ‌شان احساس همذات‌پنداری کرده‌اند. به نظر ِمن خوب شد که

این فیلم پخش شد. مردم باید بدانند که چه جامعه کثیفی داریم. این‌هایی که دم از سینمای اسلامی و... می‌زنند. شما گیر

داده‌اید که چرا ملت ما این‌جوری هستند و همه اشخاص را در هر تیپ و موقعیتی که هستند به‌شان نسبت دادید بیایید بگویید این

بدعت بد از کجا دارد نشأت می‌گیرد چرا باید این‌جوری بشود که مثلاً مردم دوست دارند که مجلس‌خصوصی ملت را ببینند... علت

چیست؟ یک کلمه در این مورد صحبت کردید. آی مردم چرا این‌جوری می‌کنید من هم اکه بخوام یک‌روزی فلان حتماً... !!! شما هم

مگر می‌خواهی فیلم بگیری که این‌جوری صحبت می‌کنی. این خانم باید مجازات شود. یعنی که چه؟ حقش بود باید هم این‌جوری

می‌شد. والله
من به عنوان یک جوان مذکر در این مملکت اعقاد دارم که این‌‌ها همش برمی‌گردد به خلأهایی که این جوانان دارند. به آموزه‌ها و

تعالیم بد دینی. این محدودیت‌هایی که برای جوانان هست. جوانان اگر ارضا باشند... . برای چی در دیگر کشورها

چنین چیزهایی عادی‌ست ولی در مملکت ما این‌طوری‌ست ها؟ این فرهنگ غلط. این جوانان حشری.
حالا شاید این حرف‌ها را از سر اطلاع‌رسانی غلطی که دارند به‌مان می‌زنند می‌گویید-که امیدورام این‌طور نباشد. این‌ها سیاست

است که می‌گویند خودش نیست و فلان. می‌خواهند جامعه دچار ذهنیت بد از... نشود. می‌دانند که اگر گندش در بیاید دیگر هیچ

خانواده‌ای اجازه نمی‌دهد که فرزندش در... . عقاید و افکارتان مورد احترام است و خیلی با این‌ نوع نوشته‌های شما حال می‌کنند.

ولی در این مورد به بیراهه رفتید این قضیه به شما چه ربطی دارد و نیازی به قیاس و نقد از دید فمنیستی نبود. باز این قضیه راست

یا دروغ نباید اتفاق می‌افتاد ولی حالا که انفاق افتاد بهتر شد.

-----------------

فرناز: آفتاب آمد دلیل آفتاب! دم این آموزه های دینی عزیزتان گرم که حاصلش شما شدی!

farshad :: 12 آبان 1385 9:50 بֽظֽ


فکر کنم تنها جامعه‌ی ایران اینطور نباشه.
در همه جا وقتی زندگی خصوصی انسان‌های معروف لو می‌رود عامه‌ی مردم پولی می‌پردازند تا خود از دیدن آن بهره‌ای ببرند.
حالا فرق نمی‌کند این فرد بازیگر هالیوود باشد یا نامزد ریاست جمهوری یا یک نماینده‌ی مجلس.

فقط می‌خوام بگم اینو نشانه‌ی بیمار بودن ایرانی‌ها نمی‌دونم. این یک حس کنجکاوی است نسبت به انسان‌های مشهور و دوراز دسترس.

------------
فرناز: رویایی جان! من تاکیدم را روی قشر روشنفکر گذاشته ام با تریلی تریلی ادعای پرنسیب و اخلاق و احترام به حوزه خصوصی افراد و غیره. کاری به دیگران ندارم، اما این قشر با این همه ادعا یک بار دیگر نشان داد بحث پایین تنه و زندگی خصوصی دیگری که باشد بی اخلاق ترین و فضول ترین آدمها است.

سرزمین رویایی :: 12 آبان 1385 8:22 بֽظֽ


آب صفت هرچه شنيدي بشوي
آينه سان آنچه ببيني مگوي
لاجرم اين گنبد انجم فروز
آنچه به شب ديد نگويد بروز

فرزاد از بلاگ چس فيل :: 12 آبان 1385 8:18 بֽظֽ


می دانی، مهمترین نکته متناقض این قضیه شاید همین باشد که گفتی. آنها که با هزار تا توجیه خوش آب و رنگ، فیلم را می بینند.
اما کنجکاوی برای سرک کشیدن در زندگی " خصوصی" آدمها، یا بهتر بگویم فضولی مزمن علاج ناپذیر آدمها، فقط درد این جامعه نیست. خیلی جاها هست. اما مشکل اینجاست که در مملکت عزیز ما وقتی چنین فیلمی پخش می شود، اول سراغ دخترک می روند (فقط دختر و نه پسر) و یقه او را می گیرند. و بعد که کار از کار گذشت و دختر به فنا رفت ( که کاش حقیقت نداشته باشد این خبر خودکشی) تازه می روند سراغ توزیع کننده ها که البته دستشان به این یکی ها نمی رسد.
پستی آدمها همه جا هست. اما باید مکانیزمی برای کنترل این پستی ها باشد. باید یک نیروی بالاتر و عاقلتر جلوی این انحرافها را بگیرد. که نمی گیرد. وقتی هم به هر دلیلی ( مثلا احتمال آسیب رسیدن به منافع خودش) دست به کار می شود، آنقدر ناشیانه عمل می کند که کار از پیش خرابتر می شود.
و بالاخره اینکه، به نظرم مهمترین کمکی که می شود به فرد دستبرد زده شده ( نمی دانم ترکیب درستی هست یا نه) کرد، این است که همه مان جلوی کنجکاوی بیمارگونه مان را بگیریم و فیلم را نبینیم!
نه مثل دوستان من که دیروزش همه نچ نچ و بیچاره بیچاره گویان بودند، فردایش از شباهت بی اندازه دختر فیلم با بازیگر بیچاره حرف می زدند:بابا خودشه!

زیاد نوشتم. ببخشید!

----------
فرناز: آذین جان! کاملن با تو موافقم و تاکید دارم که همه آنهایی که این فیلم را دیدند یا لینک آن را برای دیگری فرستادند مقصر و به غایت بی اخلاق هستند.

آذین :: 12 آبان 1385 7:25 بֽظֽ


I understand that you are hurt by seeing the suffering that girl is going through and it's a normal thing.It's like you see some one burning in fire. But, what I don't understand is why you are blaming the whole thing on fire(people in this case). This is the characteristic of people and you don't think that it's only limited to Iranian people. This is an unbelievably big industry to discover celebrity affairs and disclose it.The reason it's such a big industry is just because people, in all over the world, are interested and buy it I think Iranian people have every right to care about this kind of things more than any other nations. Because they really don't have too many ways to spend their free time. I wrote this only to express my opinion. I'm not writing to have it published and I wouldn't mind if you published it, either. Homayoun.

------
فرناز: همایون عزیز! اینجا یک بحث مهمی وجود دارد، این دختر هنرپیشه فیلم پورنونبوده است و این فیلم را هم برای پخش برای عموم تهیه نکرده اند. این فرق می کند با مواردی که هنرپیشه ای، بازیگرفیلم پورنو است و از این راه کسب در آمد و شهرت می کند. این دختر خودکشی کرده است و عده ای هم می گویند مرده است. در ضمن، من در نوشته ام صرفن روی قشر روشنفکر تکیه و تایید کردم. این قشر روشنفکری که از بام تا شام ادعاهایش گوش فلک را کر کرده است، این چنین همسفره لجن خواهری و بی پرنسیبی می شود.برای چنین قشر روشنفکری فقط باید تاسف خورد.

Homayoun :: 12 آبان 1385 7:25 بֽظֽ


اي كاش مي توانستي خود كشي نكني،
اي كاش مي توانستي سرت را بالا بگيري و حداقل از آنچه كه كرده اي شرمنده نباشي،
اي كاش مي توانستي درك كني كه آنچه كرده اي، همان كاري است كه همه مي كنند،
و اي كاش در رنجي كه مي كشي، معنايي پيدا كني.

بهرنگ :: 12 آبان 1385 0:30 بֽظֽ


من هم لینک این فیلم را دیدم ولی آن را دانلود نکردم. نه از اینرو که کنجکاو نبودم، بلکه تنها چون دانستم که فرودست ترین افرادی که می شناسم درباره آن صحبت می کنند و بارقه ی لذتی که در چشمشان دیدم با دانستن اینکه راه من و امثال من جداست. شما نام \"امشاسپندان\" را برگزیده اید که نام فرشتگان مقرب در کیش باستانی ایرانیان است. چه اندازه به اصول فکری و آنچه مایه ی رامش ایرانیان است از گاه باستان تا کنون آگاه و معتقدید؟ برایتان شباهت های کیش باستانی و آیین عزیزمان اسلام جالب است؟ و همچنان شاد می شوید که دختری جوان (دختری که چون ایرانی است، ما سوگند به پاکی و مهرش می بندیم و به زیبایی روانش) با دهن دریدگی و به قول شما شجاعت از سک-ص پارتنرش در میان دوستان و جمعیت استوارانه سخن بگوید؟

---------------
فرناز: من این نام را به هیچوجه به دلیل آیین زرتشت و باستانی این مملکت انتخاب نکرده ام که هیچ گونه سمپاتی و ارادتی به هیچ دین و آیینی ندارم. تنها دلیلش تصویر متفاوت از اسطوره های زنانه در این هفت اسطوره بود که نماد بدجنسی و شر و دو به هم زنی نبودند و تساوی در تعداد اسطوره های مرد و زن.
درگیر این سوگندهای به زیبایی و پاکی و مهری هم نیستم و با همه این تصویرهای کلیشه ای از آدم ها برخورد می کنم. تفاوت مهمی را هم متوجه نیستید. اینکه یکی با شجاعت می ایستد و از حیطه خصوصی اش خود صحبت می کند، فرق دارد با ملت فضول بی پرنسیبی که بی اجازه سرک می کشند به زندگی خصوصی مردم. بله! اگر این دختر جوان خودش به دست خودش این فیلم را پخش کرده بود، هیچ خرده ای نبود بر این جماعت بیماری که روشنفکرش هم فیلم پورنو را هزار بار بیشتر از تارانتینویی که ذکرش از دهنش نمی افتاد دوست دارد! اما می بینید که این خانم جوان خودکشی کرده است و دارد عذاب می کشد از این همه سرک کشیدن های جماعت بی اخلاق به زندگی خصوصی خود. شما اگر همان نوشته را هم درست می خوانید ( که به نظر نخوانده اید) می دیدید نوشته ام حظ می کنم از همه آن هایی که هر کاری را با اعتقاد و اگاهی انجام می دهند.

ایران مهر :: 12 آبان 1385 11:09 قֽظֽ


با شما كاملا موافقم. خيلي از افراد اينطوري برخورد مي كردند كه آخ جون... يكي از رازهاي زندگي فردي رو كشف كرديم و با لذت از اينكه فيلم رو ديدند مي گفتند... نمي دونم چي بگم. غير از اينكه واقعا متأسفم كه زندگي خصوصي ديگران اينقدر با ارزشه و اين يعني و ضع اين جامعه خيلي خرابه
راستي من هم يه بست در همين رابطه البته بيشتر قضيه خودكشي نوشتم. وقت كرديد سر بزنيد....

------------
فرناز: من یکی که مطمئن شدم هیچ چیز برای جماعت مهم تر از کشف اینکه چه کسی با چه کسی می خوابد نیست!

zephyr :: 12 آبان 1385 10:08 قֽظֽ


AAAAKHHHH ke dast gozashti ro zakhme man. aman az daste in ghavanine naneveshte.

Mahsheed :: 12 آبان 1385 9:20 قֽظֽ


بله اگر عوام ببینند بحث دیگریست گویا داد شما و لیلی نیکونظر بر سر مدعیان روشنفکری اطرافتان است.موضوع این است که نهایتاً با اثبات حقیقی بودن این قضیه چیزی عوض نمی شود .شما بروید به بدبختی های اساسی این مملکت برسید.

------------
فرناز: یک بدبختی هم همین که مدام در توهم موضوعات اساسی و بزرگ به سر می بریم. افرادی که به همین موضوعات دور و اطراف خود توجه نمی کنند و نمی پردازند، اساسن چطور می خواهند بروند معضل بزرگتر را حل کنند؟و اصلن چی مهم تر از این همه بی اخلاقی؟

مهتاب مفخم :: 12 آبان 1385 9:07 قֽظֽ


واقعا اکثر حرفهای این پست را قبول دارم ... اما سیر این اتفاق عجیب ترین چیزی ست که می توانست اتفاق بیفتد ... آدم رسما گه گیجه می گیرد

فواد خاک نژاد :: 12 آبان 1385 4:17 قֽظֽ