" من اعتقادی به بهترین و برترین ندارم."
این اولین جمله ای بود که زمانی که از دویچه وله تماس گرفتند تا داوری امسال مسابقه وبلاگی را برعهده گیرم، به زبان آوردم. راستش را بخواهید اگر دست من بود این اسامی را عوض می کردم، مثلن به جای "برترین وبلاگ" می گفتم "وبلاگ برگزیده خوانندگان" یا چیزهایی در این دست.... کلمات بار معنایی دارند و بار معنایی "برترین" و " بهترین" در چنین موضوعی به نظرم محلی از اعراب ندارد.
وقتی بعد از صحبت ها و بحث های بسیار، بعد از انکه انتقاداتم به شیوه داوری سال های گذشته و روندانتخاب وبلاگ های کاندید را اعلام کردم، وقتی بعد صحبت های نسبتن مفصل این مسئولیت را پذیرفتم، در اولین اقدام شروع به جستجو کردم تا ببینم عمده انتقادهایی که سال گذشته به مسابقه شده بود، حول چه مواردی است. انتقادها تا جایی که من جستجو کردم در چند محور زیر جای می گیرد:
- عدم حضور یک هیئت داوران برای انتخاب کاندیدها و حضور تنها یک داور
- عدم توجه کافی به آرای اینترنتی
- عدم توجه به گروه ها و محدود شدن انتخاب کاندیداها به وبلاگ های عمومن سیاسی ( برای مثال چندین مورد اعتراض نسبت به این امر صورت گرفته بود که به وبلاگ های مربوط به دنیای تکنولوژی و اینترنت اهمیتی داده نشده است.)
- کم توجهی به کاندید کردن وبلاگ هایی که از داخل ایران می نویسند.
- کاندیداتوری وبلاگ هایی که گاه به دیگران در این فضای مجازی تهمت و اتهام زده و ناسزاگو هستند.
- اعتراض به شخص داور سال های گذشته.
عمده اعتراض هایی که در جستجوها پیدا کردم را قبول دارم و بعضی از آنها انتقاد خود من نیز به مسابقه در سالهای گذشته بوده است. سعی کردم با توجه به این انتقادهای بجا، شیوه دیگری را اخذ کنم.
من هم فکر می کنم حضور تنها یک داور و یک بینش برای انتخاب کاندیداها اصولی و حرفه ای نیست؛ سیستم مسابقه اما بر این منوال است و من داور امکان تغییر این شیوه را ندارم. پس اقدام دیگری انجام دادم؛ سراغ تعدادی از دوستان وبلاگ نویس رفتم و از آنها خواهش کردم نظر خود را درباره معیارها، پرنسیپ ها و بایدهای چنین مسابقه ای مطرح کنند و برایم بنویسند. این دوستان لطف کردند و وقت گذاشتند و نظرات خود را در اختیار من گذاشتند؛ من از دل این نظرات و دیدگاه خودم و اهداف هیئت برگزاری مسابقه، چارچوب و معیارها را تعریف کردم. بسیار خوشحالم که برای تعیین معیارها و چارچوب ها از همفکری و مشورت چند تن دیگر استفاده کردم و در موادری متقاعد شدم که چرا برای مثال توجه به میزان خوانندگان وبلاگ ها و تاثیرگذاری آنها در فضای محدود وبلاگستان فارسی مهم است.
دوست خوب دیگری پیشنهاد بسیار جالبی داد...گفت به سراغ وبلاگ های افغان نیز بروم و از میان آنها نیز کاندید انتخاب کنم و به نظرم این پیشنهاد بسیار خوب بود، منتها من آشنایی با وبلاگ های فارسی زبان افغان ها نداشتم. از دوستی دیگر خواهش کردم تعدادی از این وبلاگ ها را معرفی کند، او کانون وبلاگ نویسان افعان را به من معرفی کرد و من شروع به خواندن تعدادی از وبلاگ ها کردم. اما وقت بسیار اندک بود و من هیچ آشنایی با این وبلاگ ها نداشته و خواننده کاملن تازه وارد بودم و لااقل باید شش ماه آرشیو وبلاگ ها را می خواندم تا نمایی از وبلاگ مورد نظر داشته باشم، بنابراین متاسفانه این امر مقدور نشد. امیدوارم سالهای بعد داورهای بعدی حتمن به این موضوع توجه کنند و این کاستی جبران شود.
مسابقه مهم ترین هدف خود را کمک به گسترش آزادی بیان و تشویق وبلاگ های منتقد قرار داده است. با توجه به این معیار اصلی و مجموع نظرات دوستان چند معیار کلی برای انتخاب کاندیداها تعیین کردم:
- ادبیات وزین و دوری از توهین و ناسزا و افترا
- تابو شکنی و مقابله با سانسور
- سابقه لااقل شش ماه وبلاگ نویسی
- شناخته شدن وبلاگ در میان خوانندگان وبلاگستان فارسی
- منتقد وضعیت اجتماعی و سیاسی و آزادی بیان در ایران
- تداوم در بروز رسانی وبلاگ
دوستی می گفت " ببین! باید وبلاگ هایی کاندید بشوند که آزار نمی دهند... با حرف هاشون، نظراتشون، طراحی وبلاگشون و غیره." من بخشی از گفته این دوست را قبول دارم که اعتبار مسابقه با انتخاب افرادی که در این فضا به دیگران با حرف ها، توهین ها و شلوغ کاری هایشان آزار رسانده اند، زیر سوال می رود. بنابراین برای من شاید مهم ترین معیار توجه به ادبیات مناسب و دوری نویسنده وبلاگ از بساط دعوا و تهمت و یقه گیری بوده است.
سعی کردم کاندیداها از گروه های متنوعی باشند؛ از روزمره نویسی گرفته تا سیاسی، از تکنولوژی گرفته تا اجتماعی ... و به توزیع جغرافیایی نویسنده های وبلاگ ها نیز توجه کنم و به خصوص در انتخاب وبلاگ های سیاسی منتقد به کسانی که از داخل ایران و زیر سانسور و فشار می نویسند، توجه کنم. متاسفانه تعداد کاندیداهایی که می شد معرفی کرد محدود است؛ من به خصوص دلم می خواست حتمن از وبلاگ های محیط زیستی و ادبی کاندیدایی در مسابقه معرفی کنم. منتها با تنها ده گزینه در بخش بهترین وبلاگ فارسی و توجه به هدف و معیار اصلی مسابقه، این امر امکان پذیر نشد.
یک نکته مهم را باید توضیح بدهم؛ در معرفی وبلاگ " نمای آینده" اشتباهی رخ داد. من زمانی که لیست نهایی کاندیداها را برای دویچه وله ایمیل کردم در ذکر آدرس وبلاگ آقای کریم ارغنده پور، یک حرف را اشتباه نوشته بودم. دوستان دویچه وله در گوگل به دنبال آدرس درست جستجو کرده اند و اولین نتیجه ادرس وبلاگی دیگر در بلاگ اسپات با همین نام بوده است و دوستان تصور کرده اند که منظور من همین وبلاگ بوده است. کاندید، آقای کریم ارغنده پور هستند و آدرس وبلاگ ایشان http://futurama.ir که خواهش می کنم دوستان در مطالبی که درباره مسابقه نوشته اند حتمن آدرس وبلاگ "نمای آینده" را تصحیح کنند.
یک نکته دیگر اینکه نام فامیل من "سیفی" است و نه "صیفی" :).... برای رای دادن باید به اینجا مراجعه کنید.
همان طور که "یک پزشک" اشاره کرده اند مهم ترین بخش انتخاب برنده ها بحث های اقناعی داوران در برلین خواهد بود که در پایان چند روز بحث برندگان نهایی معرفی خواهند شد. تلاش خود را می کنم تا وبلاگستان فارسی جوایز متعددی به دست آورد... در روز اختتامیه باید ده دقیقه ای درباره وبلاگستان فارسی صحبت کنم... خوشحال و ممنون می شوم که نظرات خود و آنچه را که فکر می کنید مهم است تا گفته شود به ایمیل farnaz.seifi@gmail.com ارسال کنید تا متن سخنرانی را با همفکری شما و از دل نظرات جمعی مان تنظیم کنم.
سعی کردم به همه انتقادهای سال های گذشته توجه کنم و دقت کنم تا در انتخاب کاندیداها موارد مورد انتقاد تکرار نشوند، کم و کاستی های انتخاب ها و معیارهایم را ببخشید :-)...
کاندیداهای وبلاگستان فارسی در مسابقه امسال:
بخش بهترین وبلاگ فارسی: سی و پنج درجه، جمهور، خواب زمستانی، حاجی واشنگتن، مسیح علی نژاد، روبو، نمای آینده، پویا، فروغ، حرفه؛خبرنگار
ویدئو بلاگ: ببین تی وی
جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز: کیبورد آزاد
بهترین وبلاگ: یک پزشک
Permalink |
Comments 17
.::
نظرات خوانندگان
کاش شرایط ایران جوری بود که چنین مسابقهای میتونست با اسپانسری شرکتهای ایرانی و خارجی به صورت برگزار بشه ولی در شرایط حاضر فکر میکنم این مسابقه هم بد نباشه.
من از موقع شروع رأیگیری چون دو سه وبلاگ مورد علاقهام در لیست بود چند بار به سایت مسابقه سر زدم ، ولی کمی نحوه رأیگیری برام مشکوکه.
مثلا در قسمت بهترین وبلاگ که اگه اشتباه نکنم وبلاگ کیبورد در اون نامزد شده ، من کمی فضولی کردم و دیدم یک وبلاگ گروهی عرب نامزد شده و باز هم در لیست یه بولاگ گروهی اسپانیایی داریم. فکر نمیکنم منصفانه باشه مثلا وبلاگ کیبورد یک تنه با این وبلاگهای گروهی رقابت بکنه.
از طرف دیگه من نمی دونم شما به عنوان داور چینی ، آلمانی و عربی هم بلد هستی یا نه.
یه چیز دیگه هم اینه که از لحاظ امنیتی و تکنیکی هم هر کسی میتونه با چندین آدرس میل به بک وبلاگ رأی بده.
در مورد قسمت وبلاگهای فارسی هم کاش میشد تعداد انتخابهای نهایی را بیشتر کرد مثلا 20 تا ، اینطوری وبلاگهایی از طیفهای مختلف میتونستن شناسونده بشن.
------------
فرناز: درباره وبلاگ کیبورد آزاد فکر می کنم مهم محتوای وبلاگ است و محتوا لزومن به اینکه چند نفر آن وبلاگ را بنویسند ارتباطی ندارد. مسلم هست که نه من و نه دیگر داورها همه زبانها را بلد نیستیم. داور هر زبان درباره تک تک وبلاگ ها توضیح کاملی خواهد داد تا ما بتوانیم رای بدهیم. من هم با شما موافقم که کاش می شد انتخاب های نهایی بیشتر بود تا طیف گسترده تری کاندید می شدند و کاش می شد این مسابقه در داخل ایران برگزار شود :-)
لیلا :: 10 آبان 1386 0:19 قֽظֽ
سلام فرناز خانم سیفی...خوشحالم که با وبلاگ خوب شما آشنا شدم از طریق لینکی که در کامنت مطلب مسیح بود ...البته حرف برای گفتن زیاد دارم به ویزه در باره شاخص سازی برای انتخاب وبلاگ ها ...اصولا کمی سازی و تعریف عملیاتی گویه ها در روشهای سنجش مهمترین کار هست که نیاز به آشنایی با مسایل رسانه ونیز روشهای علمی آمار وتحقیق داره...توی ایران به اتفاق استادعزیز پردانش و فروتنم علی اکبرقاضی زاده برای مطبوعات این پیمایش را انجام دادیم مخصوصا یکی که پایان نامه خودم هست تا حد زیادی قابل شبیه سازی برای وبلاگها هم میتونه باشه.....بنظرم وبلاگ مسیح توی این کاندیداها بهتر هست نه به خاطر اینکه همفکر یا همکار و هم صنف بوده ایم چون منسجم تر هست...راستی وبلاگ خودت هم بی تعارف خوبه مخصوصا نوشته هات روان هست وضرباهنگ قلمت دوست داشتنی (البته بجز این مطلب آخری که قدری به خاطر جنس نوشته خشک تر هست) حتما به وبلاگ همکلاسی خوب روزنامه نگار وموسیقیایی من"مرضیه رسولی" هم سر بزن به نظرم به لحاظ فرم وروانی نوشته وتوان ادبیات روایی و تاثیر گذار در حد برترینها هستhttp://3roozpish.persianblog.i
----------
فرناز: فرجام جان ممنون از تعریفتان :-)....وبلاگ مرضیه رسولی را چند وقتی است که پیدا کرده ام و نوشته هایش را بسیار دوست دارم. نثر بسیار شیرین و روانی دارد. از آشناییتان خوشحالم :)
فرجام کمانه :: 7 آبان 1386 0:15 قֽظֽ
پس وبلاگ خودت كو؟!
-------------
فرناز: نمیشه که هم داوربود هم کاندید!! :)
كاوه :: 6 آبان 1386 0:19 بֽظֽ
بله انتقاد با ناسزاگویی متفاوته
شعری زیبا از شاعری گمنام را مایلید بخوانید
سالها پيش از اين
زير يك سنگ
در گوشهاي از زمين
من فقط يك كمي خاك بودم
همين.
****
يك كمي خاك
كه دعايش
ديدن آخرين پله آسمان بود
آرزويش هميشه
پر زدن تا ته كهكشان بود
خاك هر شب دعا كرد
از ته دل خدا را صدا كرد
يك شب آخر دعايش اثر كرد
يك فرشته تمام زمين را خبر كرد
و خدا تكهاي خاك برداشت
آسمان را در آن كاشت
خاك را توي دستان خود ورز داد
روح خود را به او قرض داد
خاك توي دست خدا نور شد
پر گرفت از زمين دور شد
****
راستي
من همان خاك خوشبخت
من همان نور هستم
پس چرا گاهي اوقات
اين همه از خدا دور هستم!
شبنم :: 6 آبان 1386 1:36 قֽظֽ
برای فرصت طلب عشق شهرتی مثل تو خیلی زیاد مناسب بود نه؟؟ حالا می تونی همین جور به اون شهرت مد نظرت اضافه کنی. سر هر چیزی بخوای شرط می بندم یکی از دوستات انتخاب میشه.
سینا :: 5 آبان 1386 10:06 بֽظֽ
سلام فرناز عزيز
تو ميدوني كه من كاملاً معتقدم كه اگر ايرادي هست بايد گفت حتي اگر در وهلۀ اول باعث دلخوري بشه. به همين نسبت معتقدم اگر نقطۀ ممتاز و مثبتي هم وجود داره بايد شفاف و روشن گفت. پس ميخوام به دور از تعارفات بگم كه در مورد فرايندي كه براي نزديك شدن به معيارهاي تعيين شده در مسابقه در پيش گرفتي بهت تبريك ميگم. اين فرايند كاملاً علمي هست. به خاطر دقتي كه در جلوگيري از اختلاط سليقۀ شخصي خودت با برگزيدۀ نظر خوانندگان به خرج دادي يهت تبريك ميگم . اين كار از هر كسي ساخته نيست و يك شخصيت وارسته ميخواهد. به داشتن دوستي مثل تو با اين نگاه پخته افتخار ميكنم . . . و اين رو از صميم قلبم ميگم. به عنوان يك دوست و يك ايراني بهت تبريك ميگم و ازت سپاسگزار هستم. با بهترين آرزوها . . .
---------------
فرناز: خیلی ممنونم علی جان...تو همیشه به من لطف داشتی و داری :-) و دوست بسیار خوبی برای من بودی و هستی.
علي :: 5 آبان 1386 10:13 قֽظֽ
سلام
" صاحبدلان "
این سایت مجموعه گرد آوری اشعار عارفانه و عاشقانه شعرای قدیم وجدید است
واین بار " گلدون دل نازك من "و " موسي و شعبان"
منتظر حضور سبز تان هستم
خدا يارتان
دكتر مجتبي كرباسچي :: 5 آبان 1386 5:53 قֽظֽ
خانم فرناز من به تمام كانديداها سر زدم و البته مروري هم بر آرشيوشان داشتم. رد هيچكدامشان به جمهور نميرسد. خلاصه معيارهاي شما براي انتخاب اين كانديداها به غير از جناب مهدي محسني و يكي دوتاي ديگر نميدانم چه بود در هر صورت من كار شما را آسان كردم و در اين يكي دو روزكاملا موشكافانه بررسي كردم و به اين نتيجه رسيدم كه واقعاً حيف است وبلاگ جمهور قهرمان نشود. گناه دارد بنده خدا در اين چند وقت كه در وبلاگستان بود خيلي زحمت كشيده. من خودم هم ه اين موضوع اشاره كردم. راستي اين سيستم راي گيزي شما گويا اشكال دارد چون مونيتور من بعدش سوخت. توضيح دادهام در بلاگم.
-------------
فرناز: سیستم رای گیری من؟!!
فرشاد :: 5 آبان 1386 1:51 قֽظֽ
فرناز جان خوشم آمد که سعی کرده ای تادر حد توانت همه جوانب را بسنجی... و آن مورد وبلاگهای فارسی زبان افغان هم ایده خیلی جالبی است شاید باید به دست اندکاران دویچه ولی برای سال دیگر گوشزد کرد. من هر از چندگاهی به این آدرس سر میزنم که معمولاً در آن لینکهای خوبی در مورد افغانستان میتوانی پیدا کنی:
http://www.kabuli.org/
و همینطور این سایت:
http://kabulpress.org/indexkabul.htm
خلاصه از همین الان شروع کن شاید سال دیگر هم دوباره تو داور بودی ... و خیلی هم خوشحال شدم که دوتا از وبلاگهای مورد علاقه من هم، یعنی پویا و کیبورد آزاد، در میان بهترینها هستند ... ولی حالا اگر ما بخواهیم به امشاسپندان رای دهیم باید کیو ببنیم؟ :-))
-------------
فرناز: موناهیتا جانم! شما لطف دارید....فکر کنم باید دویچه وله را ببینید :دی :دی.... مرسی از معرفی. کلی خودم علاقه مند شدم وبلاگستان افعان ها را مطالعه کنم.
موناهیتا :: 4 آبان 1386 0:55 قֽظֽ
فرناز نازنين از انتخاب شما بعنوان داور خوشحالم. برايتان يه دنيا شادي و آرامش آرزو مي كنم.
------------
فرناز: خیلی ممنونم رعنا جان :*
رعنا :: 3 آبان 1386 11:46 بֽظֽ
امیدوارم در پست داوری موفق باشید و مشمول شعار "توپ، تانک فشفشه، داوره ما کشمشه" از سوی تماشاگران نشوید!!!
دوست عزیز برای شرکت در یک بازی از شما دعوت شد. امیدوارم اهل بازی باشید!
-------------
فرناز: عجب شعاری :-))....الان میام ببینم چه بازی دعوت شدم.
پنگوئن :: 3 آبان 1386 0:36 بֽظֽ
سلام .روزگار به خیر. از اینکه به عنوان داور انتخاب شدی تبریک.والبته از اینکه داخل ایران همچین مسابقه ای برگزار نمیشه متاسفم. احتمالا با این وضع سانسور (روزنامه. تلویزیون.اینترنت) تا چند سال آینده نداشتن وبلاگ و سایت شخصی یکی از شرط های استخدام و یا کاندیدا شدن در مملکت مادریمون خواهد بود.
واقعا کار سختی در پیش داری.با گسترش سایت های ارایه کننده وبلاگ و به تبع آن رشد روز افزون تعداد وبلاگ ها و سایت های شخصی امکان اینکه حقی ضایع شود وجود دارد.ولی خوب . کاریش نمیشه کرد. امیدوارم موفق باشی
بعضی از وبلاگ ها هم که به زیاد به روز میشوند شاید به طور گروهی نوشته میشوند. بهتره این مسئله رو مد نظر داشته باشی.چون به نظرم اگر بین 2 وبلاگ با شرایط مساوی انتخاب با وبلاگی است که به صورت تک نفره نوشته میشود. خیلی چیز های دیگر هم می خواستم بگم ولی کمبود وقت مانع شد.
---------------
فرناز: البته در لیست وبلاگ گروهی کاندید نشده است. روی نکته ای که مطرح می کنید راستش باید کمی فکر کنم ببینم استدلالی می توانم قبولش کنم یا خیر. اما با این نکته که تدوام در بروز کردن مهم است موافقم. ممنون.
فرشاد :: 3 آبان 1386 0:08 بֽظֽ
اصولاً وحدت می کنیم. البته شما که در جریانید.
---------
فرناز: اصولا ما هم وحدت می کنیم متقابلن و ایضن :دی
میرزا :: 3 آبان 1386 3:20 قֽظֽ
اول اینکه خسته نباشی همیشه از نکته سنجی و ریز بینی هایت لذت می برم . بعنوان یه مخاطب غیر بلاگر من هم معتقدم فی نفسه بهترین وبرترینی در کار نیست اما اینگونه باصطلاح مسابقه ها دریچه ایست برای اشنایی بیشترغیر حرفه ای هایی مثل من با وبلاگ های ارزشمند . یه چیز بی ربط هم بگم که لال از دنیا نرم :دی من علاوه بر خودت و وبلاگت و کاراکترت با این نام فامیلت یعنی سیفی هم حال می کنم ! راستش یکی از عزیزترین دوستام که سابقه رفاقت بیست و هفت ساله باهاش دارم و البته بیست سالی هست کانادا زندگی می کنه فامیلش سیفی ست هرچند نام کوچکش فرناز نیست و " ندا " ست . به هر حال مخلص همه سیفی های گل ... حالا یه کلام هم از مادر داماد بشنو !!: هر ده وبلاگ فارسی در لیست دویچه وله بنوعی قابل تحسینند اما سی و پنج درجه رو عشقه :دی
--------------
فرناز: مرسی از تعریفت لیلا جان نازنین :-*.... ندا خانم سیفی را هم عشقه :دی... ولی همیشه کلی با این اشتباه نوشتن فامیلیم مشکل داشتم ها. همیشه باید تا فامیلی ام را می گفتم فوری می گفتم با " س" هست ها نه با "ص" ! می گویم به سی و پنج درجه بگویید شما را به عنوان مدیر تبلیفات و روابط عمومی برای پیروزی در مسابقه انتخاب کند :دی :دی
لیلا :: 2 آبان 1386 8:50 بֽظֽ
فرناز جان اول که موفق باشی. بعد هم چند پیشنهاد:
یکی اینکه سعی کن براشون گستردگی طیف وبلاگستان فارسی رو توضیح بدی تا شاید از این حالت تک داوری مسابقه رو دربیارند. به نظر منطقی نمیاد و انصاف هم نیست چه برای وبلاگستان و چه برای داور.
دوم اینکه من برام سئواله که بدونم چرا تابو شکنی یا انتقاد از مسائل داخل ایران باید معیار باشه؟ آیا به دلیل اینه که این موارد بیشترین تاثیر گذاری رو دارند؟ این معیاری بود که خودت تعیین کردی یا دویچه وله تعیین کرد؟
باز هم موفق باشی. این لیست امسال وبلاگهایی که من میخونم رو زیاد داره و برام جالبه نتیجه رو ببینم.
------------
فرناز: انار جان! یکی از اهداف اصلی دویچه وله تشویق و حمایت از وبلاگ های منتقد وضعیت آزادی بیان و سیاست است و تابوشکنی هم معیاری بود که خود من با توجه به یکی از اهداف دویچه وله که حول محور آزادی بیان است انتخاب کردم. به نظرم رسید - و در نظرات دوستانی که با انها مشورت کردم نیز مطرح شد- که در جامعه درگیر سنت ما از ممنوعه ها سخن گفتن امری ضروری و باارزش است که در موارد بسیاری به باز شدن فضای بحث درباره ممنوعه ها در وبلاگستان فارسی منجر شده است. منتها معیار بسیار مهم همراه "تابوشکنی" را " ادبیات وزین" قرار دادم، چون به نظرم تابوشکنی با الفاط رکیک هنری نیست و تاثیرگذاری چندانی در ذهن مخاطب نیز ندارد و اهداف مسابقه هم ترویج ادبیات رکیک نیست. حتما در تنظیم متن صحبتم به نکته ای که گفتی توجه می کنم و حتمن لزوم حضور هیئت داوران و نه یک داور را آنجا مطرح خواهم کرد.
anar :: 2 آبان 1386 8:32 بֽظֽ
خانم فرناز به لطف دویچه وله متوجه شدم شما داور این مسابقه هستید مدتها پیش وبلاگ شما رو میشناختم چند باری کامنت گذاشته بودم و با روحیات شما نسبتا آشنا بودم
به گفته شما :
چند معیار کلی برای انتخاب کاندیداها تعیین کردم:
- ادبیات وزین و دوری از توهین و ناسزا و افترا
- تابو شکنی و مقابله با سانسور
- سابقه لااقل شش ماه وبلاگ نویسی
- شناخته شدن وبلاگ در میان خوانندگان وبلاگستان فارسی
- منتقد وضعیت اجتماعی و سیاسی و آزادی بیان در ایران
مورد اول منطقیست
مورد دوم تابو شکنی؟! فکر نمیکنید بحث از تابو شکنی بدون ارائه تعریفی شفاف کمی غیر منطقیست. شکستن تابو دامنه گسترده ای رو شامل میشه مثلا فرض کنید شکستن تابوی قاچاق و رفتارهای ضد اخلاقی ... !!!
بقیه موارد منطقیست به ویژه سانسور
اما مورد آخر، این بسیار خوبه که وبلاگ نویسها توان انتقاد از مشکلات سیاسی اجتماعی ایران رو با قلم خودشون داشته باشند اما فکر نمیکنید بعضی از وبلاگهای شایسته ایرانی کارکردی غیر از انتقاد دارند مثلا در زمینه دانش پزشکی هستند...
در مورد سانسور نکته جالب اینجاست که با تجربه قبلی که از شما در سالهای گذشته داشتم خود شما نسبت به انتقاد حساس بودید به اندازه ای که حتی سانسور نظرات منتقدان امر نامتعارفی برای شما نبود
نمیدونم الان اینطور هست یا خیر ، امیدوارم دویچه وله در انتخاب داور مثل سال گذشته اشتباه نکرده باشه.
موفق باشید
--------------
فرناز: مسلمن تابو شکنی گستره تعریف وسیعی را شامل می شود. من معیار را با توجه به اهداف مسابقه، گفتگو از موضوعات اجتماعی و سیاسی با هاله ای از ممنوعیت در وبلاگ ها گذاشتم و برای مثال مشخصن وبلاگ سی و پنج درجه به دلیل تابو شکنی با ادبیات وزین و مناسب کاندید شد. نه منطور دویچه وله از مبارزه با سانسور ترویج بدوبیراه و ناسزاگویی و ادبیات رکیک است، نه هدف من از تایید کامنت. فکر می کنم این نکته خیلی واضح باشد و دویچه وله نیز به هیچ وجه نمی خواهد مروج درشت گویی و ناسزاگویی باشد. گستره مبارزه با سانسور در این تعریف به هیچ وجه به معنی چنین امری نیست. انتقاد با ناسزاگویی و عربده کشی بسیار تفاوت دارد، امیدوارم جواب سوالتان را گرفته باشید.
شبنم :: 2 آبان 1386 6:59 بֽظֽ
اسم وبلاگ من "نمای آینده" هست نه آینده ما. از حسن نظرتان صمیمانه سپاسگزارم.
-------------
فرناز: انقدر این چند روز این اشتباه "آینده ما" تکرار شد، گویا من هم مبتلایش شدم:-)....ممنون از تذکر، الان درست می کنم.
کریم ارغنده پور :: 2 آبان 1386 6:37 بֽظֽ
|